Millenium Actress
Formát: Film, 87 min.
Původní příběh: Kon Satoshi
Scénář: Murai Sadayuki, Kon Satoshi
Režisér: Kon Satoshi
Hudba: Hirasawa Susumu
Výprava: Shirai Hisao
Design charakterů: Honda Takeshi, Kon Satoshi
Produkce animace, studio: GENCO (Figure 17), MADHOUSE (Trigun, Chobits, X)
Seiyuu: Fujiwara Chiyoko - Orikasa Fumiko (SaiKano - Chise, Scrapped Princess - Pacifica Kasull, Haibane Renmei - Hikari), Koyama Mami, Shouji Miyoko, malíř - Yamadera Kouichi (Cowboy Bebop - Spike Spiegel), Tachibana Genya - Iizuka Shouzou, Ida Kyouji - Onosaka Masaya (Trigun - Vash T.S.), Otaki Junichi - Suzuoki Hirotaka (Rurouni Kenshin - Saitou Hajime)
Žánr: Drama/Romance
"When did this turn into a movie?!" - Ida Kyouji, cameraman
Fujiwara Chiyoko - největší hvězda Ginei Studios, spojovaná s většinou jejich sedmdesátileté historie. Nyní Ginei Studios končí svoji existenci a pan Tachibana Genya, sám velký hereččin obdivovatel, přijíždí se svým kameramanem natočit rozhovor s touto stárnoucí legendou, která již dávno zmizela z očí veřejnosti. Na začátku interview předá herečce k jejímu překvapení malý, starý klíč, o kterém se vzápětí dozví, že je klíčem k té "nejdůležitější věci, která existuje". Chiyoko se jme rekapitulovat svůj životní příběh, vrací se do doby svého dětství a mládí, kdy ji osud přichystal krátké setkání s raněným cizincem, malířem na útěku před policií. Mladičká, okouzlená Chiyoko mu pomůže, avšak jediné, co ji po malíři nakonec zbyde, je onen klíč. Rozhodne se klíč cizinci vrátit, pronásledovat tento sen...
Postupně se odvíjející příběh je poměrně prostý (odpovídá tomu rozumná stopáž okolo hodiny a dvaceti minut) - avšak, jak se praví, v jednoduchosti je síla. A zde to platí dvojnásob. Co se příběhu "nedostává" na složitosti, je nahrazeno imaginací a zdánlivou komplikovaností, s jakou je divákovi předestírán.
Jeho stavba je naprosto úžasná a skutečně obdivuhodná. Je založena na bezchybném, "bezešvém" prolínání tří rozdílných realit - reality onoho interview, životního příběhu Chiyoko a pestrého světa filmů, v nichž sama hrála. Divák někdy ani nemá možnost poznat, jestli dění, jež sleduje, je stále ještě skutečný Chiyočin život, nebo už plynule vklouzlo do jednoho z filmů; pochopitelně, že to pozná v případě, že budou na scéně pobíhat uniformovaní příslušníci Shinsengumi či Godzilla ^_^. Realita interview je přítomna ve vyprávění neustále - muži, kteří přijeli natočit s Chiyoko rozhovor, jsou ať už pouhou pasivní, avšak "ovtipňující" součástí scény a omezují se jen na její zaujaté komentování, či přímo jeden z nich hraje jednu z vhodných vedlejších filmových rolí - tedy roli galantního, leč trochu přestárlého zachránce. Přestože by se mohlo zdát, že takové zmatené prolínání je více, než dokáže rozum obyčejného smrtelníka snést, opak je pravdou - vše je naprosto jasné a srozumitelné! Už jen díky neobyčejně kouzelnému způsobu storytellingu by toto dílo nemělo ujít vaší pozornosti.
Bystrý čtenář si jistě povšiml, že recenzované dílo má na svědomí z větší části Kon Satoshi, autor psychologického, mrazivého thrilleru Perfect Blue. Přestože atmosféra obou děl se značně liší, společný prvek - směšování pravdivých a iluzorních realit - nelze přehlédnout.
Kresba postav není nijak výrazně mangovně stylizovaná, zachovala si stejně jako v Perfect Blue příhodnější realistický, "3d" ráz s jednoduchým stínováním. Backgroundy zanedbávány rozhodně nebyly, jsou vyvedeny do detailu. Animace je taková, jak se u filmu sluší, tedy velmi plynulá a oku lahodící - na akčnější scény (a že jich je tu relativně dost!) je opravdu radost pohledět. Jak vidíte, či spíše čtete, není si nač stěžovat.
Hudbební doprovod, efektně, ale nijak přehnaně nabubřele navyšující dramatičnost vybraných scén, také kvalitativně nezaostává. Pokud zabrousíte pohledem zpět na začátek, zjistíte, že zejména seiyuu propůjčující svůj hlas vedlejším postavám rovněž nejsou žádná másla.
Film, který pobaví i dojme, zanechá skutečně silný dojem - ony filmy ve filmu, údajně mající reálné vzory v japonské kinematografii, přeměňování rolí a přecházení z jednoho prostředí do jiného nejen ohromně přidávají na atraktivitě díla, ale zároveň přetvářejí v podstatě komorní drama v cosi epického, nadčasového. Jeden z nejlepších (anime) filmů, co jsem viděl. Skutečně není divu, že ho kritici zbožňují (jak je sebevědomě uvedeno v povedeném americkém traileru), neboť Millenium Actress je mistrovské dílo.
Hodnocení: 9/10
/P>PB jsem viděl už před delší dobou a moc mě to nenadchlo, šoupnul bych to spíš tak do lehčího nadprůměru...
Jj, je to nářez ^_^. Doufám, že Perfect Blue bude také stát za to, i když je žánrově někde úplně jinde.
Tak jsem to konečně viděl a je to teda fakt síla. Dokonce bych se nebál ještě jeden bodík k hodnocení přihotit, protože něco takovýho se fakt často nevidí.